De achste en negende week, denque fever? - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Donna Knijff - WaarBenJij.nu De achste en negende week, denque fever? - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Donna Knijff - WaarBenJij.nu

De achste en negende week, denque fever?

Blijf op de hoogte en volg Donna

17 Mei 2014 | Curaçao, Willemstad

Bon Bini! Ik heb mijn blog de afgelopen maanden erg verwaarloosd, sorry daarvoor. Ik ga proberen de afgelopen weken zo goed mogelijk te omschrijven er is namelijk ontzettend veel gebeurd!!!!

Op stage gaat het super, deze week zijn we begonnen met het opzetten van het protocol/ beleidsplan over het gedrag binnen de Blenchischool, dit gaat super goed en we zijn al aardig op weg. Verder hebben we de SPW studenten geholpen met het opzetten van een ouderavond dat gaat over ADHD. Over stage weet ik deze achtste en negende week eigenlijk weinig te vertellen.. is al zo lang geleden. Daarom ga ik maar even in op mijn leven hier op Curaçao.

Jade, mijn huisgenoot, werd van de een op andere dag ziek! Ziek in de zin van: niet meer kunnen lopen, extreme vermoeidheid, koorts en noem maar op. Dit werd van kwaad tot erger en ze kon op een gegeven moment niets meer, het koste haar al moeite om van haar bed naar de toilet te lopen. Deze week heb ik mijn verpleegkundeskills ingezet en haar zo goed mogelijk geholpen. Samen zaten we te denken dat het misschien wel de denque fever kon zijn. Op stage hebben namelijk veel tijgermuggen die deze ziekte mogelijk met zich mee kunnen dragen, toevallig was Jade door één van deze muggen geprikt (we vonden het leuk om een close- up te maken van een prikkende mug, hehe). Jade en ik hebben een dokter opgezocht en zijn hiernaartoe gegaan. Eenmaal aangekomen kreeg ik mijn twijfels of het wel een dokter was. Hij vroeg niet na symptomen of koortsverschijnselen. Hij ging ervan uit dat het een klein griepje was met verkoudheid, terwijl Jade niet eens verkouden was. Uiteindelijk hebben we zelf moeten vragen voor een Labformulier om te prikken voor denque. Gelukkig kregen we deze en zijn de volgende ochtend naar het lab gegaan. We kwam hier rond 8.15 aan, er zaten ongeveer 15 mensen voor ons en het duurde een eeuwigheid. anderhalf uur later waren we aan de beurt, Jade werd geprikt en dit ging super snel. De uitslag heeft ongeveer anderhalve maand op zich laten wachten en Jade moest, blijkbaar, nog voor een tweede keer geprikt worden om uit te sluiten of ze denque heeft. Al met al was de uitslag ( na anderhalve maand) negatief en scheen het een heftige (tropen)griep te zijn, brr. Nu gaat alles goed. Het schijnt dat als je wel denque hebt je je maanden vermoeid voelt en alles moeite kost.. gelukkig is ze nu helemaal gezond!

Inmiddels voel ik me een echte Antilliaan, ik versta de taal, ik rij als een Antilliaan (soms door rood, sorry mam!), ik geniet van het eten en probeer me best te doen tijdens het dansen op reggeaton muziek. Ik weet alle goedkopespots te vinden en ik zal hieronder een kleine opsomming noemen van wat ik zoal eet en kan eten hier op het eiland:

maandag: Salade dag bij de Heren. Alle salade's voor de halve prijs (gemiddeld betaal je hier dan 5 euro voor). Ik neem altijd de Thai Beef met cashewnoten, beef, paprika, sesam, ui, taugé en sojasaus!
of
El Forno: onbeperkt pizza voor omgerekend 8 euro. ( niet zo vaak gedaan want de salades zijn lekkerder)

dinsdag: Pasta dag bij de Heren. Alle pasta's voor de halve prijs (gemiddeld betaal je 6 euro). Ik neem meestal de lasagne nom!

woensdag: op woensdag is er niet echt ergens een aanbieding maar wij halen (te vaak) Indonesisch of Surinaams af bij Curanesia of Kuminda suriname. NOM. Bij kuminda suriname betaal je omgerekend 6 euro en daar kan je dus letterlijk 2 dagen van eten (nasi, tofu, groente, soort pittige chippies en eiernoodles en verrukkelijke pindasaus. Bij de Curanesia heb je voor omgerekend 4 euro al een daghap)

donderdag: daghap bij de Buren. Op deze dag nemen we meestal wraps rijk gevuld met groente! NOM! hier betaal je 15 gulden voor en dat is gemiddeld zes euro.

vrijdag: vrijdag staat eigenlijk in teken van fish en chips, meestal koken we dan zelf (ja dat doen we ook nog). Wel is op vrijdag bij rockbeach cocktail happy hour tussen 21.00 en 22.00 --> alles cocktails 4 euro.

zaterdag: de tropen is ook een soort studentenhok waar je lekker kan eten voor gemiddeld 6 euro. Mijn favoriet is dan wel de portobello burger, heerlijk!

WAT IS HET LEVEN TOCH SLECHT! het is niet alsof we elke keer uit eten gaan maar we doen het wel vaak. Soms is uit eten gaan nog goedkoper dan zelf verse groente van de supermarkt halen. Al deze tentjes zijn voor ons op loopafstand of met de auto ongeveer 5 minuten rijden, ideaal voor als we lui zijn en niet in de keuken willen staan.

Ik hoop dat ik jullie wat meer op de hoogte heb kunnen brengen van mijn avonturen hier op het eiland, ik zal gelijk week tien, elf en twaalf erachteraan schrijven!

AYO!


  • 17 Mei 2014 - 17:45

    Mandy:

    Wat gaaf allemaal don!! Fijn dat jade zich beter voelt dat zal wel schrikken zijn geweest.. Bijzonder dat je de taal helemaal kent.. Je blijft toch niet plakken he

  • 26 Mei 2014 - 21:56

    Tineke:

    Was wel even schrikken met Jade, hoop dat het nu beter gaat met haar.

    Dat rode licht, herken ik hmmmm. Niet weer doen, ze hebben niets voor niets de kleur rood haha. Goed te horen dat je geniet, ik wens je nog een hele fijne tijd .

    Gauw naar het volgende reisverslag.
    Dikke knuff Tineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Donna

Het komend half jaar ben ik te vinden op Curaçao. Vanuit mijn opleiding Pedagogiek ga ik het komend half jaar stage lopen in het speciaal onderwijs (De Blenchischool), deze school ligt in de wijk Otrabanda. Het is een kleine school met 60 leerlingen waarvan het merendeel een autistische stoornis heeft en/of ADHD. Wij, als stagiaires, krijgen de taak om één op één begeleiding te gaan geven, gedragsprotocollen op te zetten en workshops te geven. Via deze pagina wil ik jullie op de hoogte houden van mijn stage, ik wil mijn verhalen met jullie kunnen delen :). Whoohooo ik heb er enorm veel zin in!

Actief sinds 09 Feb. 2014
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 7418

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

09 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: